Stress & Recovery

af | mar 21, 2019 | Stress | 1 Kommentar

Luk øjnene, tag en dyb vejrtrækning og ret din opmærksomhed indad. Tillad dig selv at lytte, mærke, synke dybere ned i en tilstand af ro i sind, sjæl og krop… Forestil dig at hver udånding bringer dig tættere på dig selv, øger dit nærvær i dette vigtige øjeblik, hvor du blot er… Uden at skulle præstere, yde eller forholde dig til andet end øjeblikket lige nu.

Lyder det tiltalende? 

Svært?

Tæt på eksotisk?

Stress og udbrændthed er blevet mere udbredt og -eller – mindre tabuiseret de seneste år, hvilket jo både er godt og skidt nyt. Det gode er, at selvom det stadig for rigtig mange af de klienter, kvinder som mænd, jeg ser, kan være svært at forholde sig til en “usynlig” lidelse, så er det ikke længere noget, vi ikke kan tale om åbent. Det mindre gode er, at vi alligevel kan have svært ved at deale med og komme ud af stress – og at følgerne af langvarig stress ikke får den opmærksomhed og behandling, der i virkeligheden er helt vanvittig meget behov for.  

For det kan have så store konsekvenser for din krop, din sundhed, dit liv og din fremtid, når du (for) længe presser dig selv langt hårdere, end du reelt kan klare. Når du er ekspert i at “tage dig sammen”, og ikke reagerer, handler på de tegn din krop og dit sind sender til dig. 

Men hvad er egentlig den sunde reaktion på stress? Jeg er ydmyg nok til ikke at påstå, jeg har alle svarene, men jeg er af den overbevisning, at følgende er afgørende:

  • Mød og tillad dine følelser –ikke forstået som at de skal overtage dig, men lukker du af for dem LARMER de, og får dig til at dulme i stedet for at håndtere og forholde dig til dem og dig selv. 
  • Giv slip! Græd når du mærker, det trænger sig på. Det giver nemlig helt utrolig god mening…

Når vi får tårer i øjnene ved at skære løg fx, så er tårevæsken blot saltvand. Når vi græder fordi vi er følelsesmæssigt påvirket, stresset, vred eller lign. så er kortisol tilstede i tårevæsken. Det er en af kroppens fysiologiske virkelig smarte måder at komme af med stresshormoner i kroppen på. Derfor SÅ vigtigt at kunne græde og give slip.

  • Se diamanten i “krisen” og ræk ud efter hjælp. Her er netop så meget potentiale til at ikke blot at ”komme ovenpå”, men få værdifuld (selv)-indsigt og kompetencer til at leve et sundere og mere harmonisk liv med dig som chef i eget liv.

Så er du udkørt, ramt af stress eller har du behov for støtte og vejledning til at tage nye og de rette step ovenpå stress? Vid at du ikke er alene, og at der lys, bedring, støtte  og energi at hente på flere måder. Den rette næring, kosttilskud, urter, træning og bevægelse tilsat et ærligt og skarpt kig på dine vaner og valg i hverdagen, er din allerbedste medicin.