Spiseforstyrret – følelsesmæssigt styrret i forhold til din mad, træning og sunde livsstil

af | mar 21, 2019 | Følelsesmæssig spisning og træning, Træning | 0 Kommentarer

Spiseforstyrrelser har mange ansigter og rækker langt ud over de almenkendte kategorier som anoreksi, bulimi og overspisning. Kategori eller ej – et forvirret, forstyrret forhold til mad og træning kan have kedelige konsekvenser og bl.a. munde ud alvorlige næringsmangler, der påvirker samtlige systemer i kroppen , forstyrrer din hormonelle balance og æder af dit gode humør.

Du er mere værd! Og jeg brænder for at vise dig det, give dig værdifuld viden, der løfter dig ud af selvdestruktiv og drænende adfærd.

Slankekure og diæter kan give dig lynhurtige resultater. Hvis du altså følger dem…. Og det er jo oftest det, der kan være en udfordring ik? Især når den første rus har lagt sig ovenpå et par vellykkede dage eller uger på slankekur.

Jeg er næsten sikker på, du har prøvet det. Eller kender nogen….Det der med at være høj af selvdiciplin og optur over sig selv, når det bare kører derudaf med at holde den restriktive plan, du holder dig og spiser inden for reglerne, afviger ikke det mindste. Det kører derudaf. Lige indtil det ikke kører mere og du pludselig falder i… Med et brag måske. Væk er al optur og energi med raketfart. I stedet står følelser af tristhed, fallit, skuffelse og nedtur i kø, og dine indre stemmer bilder dig ind, at du har rygrad som en regnorm….

Intet kunne være mere forkert. For du er hverken (kun) doven eller lider af manglende viljestyrke…. Du er oppe imod din fysiologi og ovelevelsesinstinkter.

Slankekure er hverken onde eller uvæsentlige. Men de er sjældent bæredygtige, er min erfaring og overbevisning. Hvis du kan genkende dig selv i følgende, så giv dig selv den gave at lave øvelser, der følger…  

  • Har du et følelsesmæssigt forhold til mad, træning, sundhed?
  • Er du fanget i dine tanker og forventninger om, hvordan du skal spise, træne, leve og se ud?
  • Er overvægt eller undervægt noget du dagligt må deale med, og har du endnu ikke fundet løsningen i moderigtige diæter, bootcamps etc.?
  • Kære dig – vid du ikke er alene, og at der er lys forude 😉

Først må du:

Kende dit hvorfor

Med så meget andet så kræver det for det første, at du kender dit hvorfor! Altså –hvad er egentlig din motivation for at gå på kur, diæt, udrensning….Kært barn har mange navne 😉 Hvis du skal omlægge vaner og investere tid i en anderledes kost end du er vant til, så har du brug for at kende din motivation –dit dybere eller grundlæggende ”hvorfor”. Hvad vil det give dig at investere din tid og energi på den slankekur, du har i kikkerten? Hvad er dine forventninger? Hvorfor er det vigtigt for dig?

 

Og dit hvorhen….

Da jeg var en lille pige på tre-fire år, var jeg altid sindsyg nysgerrig, lyttende og spørgende til det, der foregik omkring mig. Det er jeg nu stadig…. Men som lille pige var jeg især optaget af mine forældres snakken, hvad de mente, tænkte og hvad de skulle mm. Præcis som andre børn er opmærksomme på deres forældre. En dag hører jeg dem tale meget begejstrede, opstemte omkring et sted de skulle hen. Hvem der skulle med hvem kan jeg ikke huske. Men de skulle i hvert fald sammen af sted. Det lød spændende. Dét ville jeg ikke gå glip af. ”Må jeg ikke komme med”, spørger jeg. Forventningsfuld venter jeg deres svar. De bryder ud i latter. Kærligt og overbærende…. De skulle på slankekur.

Jeg har måtte lægge ører til  historien mange gange siden, og efterhånden synes jeg, at mit spørgsmål dengang –til trods for at jeg var total blank på værdien af det- er virkelig pisse godt…

For hvor er det du skal hen?

  • Hvad er din destination, når du tager på slankekur?
  • Hvilken forventning har du til det sted, du regner med at lande – er det attraktivt?
  • Og hvornår er du der?

Når du har din bevidsthed med og ved, hvad din motivation er for at ændre uhensigtsmæssige vaner, så er du allerede godt på vej.